söndag 13 april 2014

Extranyttiga veckorna

Igår var vi på bröllop. Vi spenderade en fantastisk dag och kväll tillsammans med brudparet och goda vänner. Vigsel, bubbel, mat, vin, dessert och avec. Under en sådan här dag tänker ju varken du eller jag på vikt och träning. En dag som denna låter vi bara allt vara och njuter av det som bjuds.

Idag är jag så klart jätte trött och målet är först och främst att lirka till mig lite mer sömn. Efter flera år av störd sömn vet jag att alla rutiner kan falla som ett korthus när jag är för trött. Jag äter sämre, tränar mindre och får svårt med motivationen. 

För ett år sedan läste jag Ulrika Hoffers bok "Råsmart familj". I boken skriver hon bland annat om vikten av fungerande rutiner som du efter ett snesteg eller två lätt kan komma tillbaka till. För mig var det jätte viktig läsning. Jag älskar rutiner men precis som vem som helst strular även jag till det vid t ex sjukdom, partaj, semester eller brist på sömn. Skillnaden nu efter Hoffers bok är att jag känner varken skuld, stress eller oro eftersom jag vet att det är lätt att hitta tillbaka till mina rutiner.

Vad är då mina rutiner undrar ni kanske? 

  • Nyttig mat-definitionsfråga så klart men jag utvecklar inte den just nu
  • Vardagsmotion-jag promenerar och cyklar varje dag
  • Träning-löptränar en till tre gånger i veckan, familjegympa med dottern
  • Sömn-alltid struligt när barnen är små men vi kämpar på
  • Helgmums-alkohol, snacks, bakverk, godis, ytterst lite och väldigt sällan

Nu ska vi ut och gå en promenad samt leka i lekparken. Efter lunch hoppas jag på att få sova en stund innan dotterns gympa börjar. Trevlig söndag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar